Zaterdag 1 juni 2002

Zaterdagvroeg werd in allerijl begonnen met het afmaken van het vlot. Met man en macht wordt er aan het vlot gewerkt. Kennelijk wist iedereen ineens wat er moest gebeuren want op 11:00 uur lag het vlot bijna in zijn geheel afgebouwd in de stuw van Borgharen. Ze moest af... SBS 6 zou om 11:00 uur komen. En zij bleken niet de enige. Vele media kwam ter plaatse om dit fotogenieke gebeuren vast te leggen. ANP en Dagblad de Limburger plaatsten zaterdagavond al de eerste foto's en artikelen. Met een in onze beleving te lage waterstand wordt om 13:00 toch besloten te vertrekken. Na 100 meter weten we het zeker. De waterstand in de Grensmaas is zeer laag, zeg maar gerust te laag. Rechtsvoor loopt vast en het vlot draait om zijn as. Ach, goed voor de camera's. Konden ze nog even het logo op het zeil filmen. Wij wisten in ieder geval waar we aan toe kwamen. Achterin horen we de tonnen over de andere grindbank schuren. Enkele kilometers gaat het goed. Maar toen werd het serieus. De ene na de andere stroomversnelling verschijnt op onze route. Het zijn brede stroomversnellingen met een diepte van 20 tot 40 centimeter. Onze tocht over de Grensmaas had soms meer weg van een tractor over een landbouwweg dan met een vlot over het water. Vele barrage's liggen in een bocht. Het vlot wordt naar de buitenkant geslingerd. Met onze afhoud-riemen wordt het 5 ton wegende vlot van de kant gehouden. Dit lukt niet altijd. Wanneer het vlot met een gangetje van ruim 6 kilometer de kant raakt kunnen wij ons maar net staande houden. Het vlot kraakt en piept. De motor worden weggehaald om schade te voorkomen. Dit wordt een achtbaan! Het pontje dat een kabel over de rivier heeft is ook spannend. Zijn we niet te hoog om onder de kabel door te varen. Turen waar de kabel is. Pas laat is goed te zien waar de kabel hangt. Het zal erom spannen. Met echt niet meer dan 10 cm ruimte gaan we er onderdoor. Als dat geen precisie werk is. Om 19:00 uur wordt even gestopt. Niets werd gezegd. Blikken zeggen voldoende. Iedereen vraagt zich af.... Waar zijn we aan begonnen en gaan we het halen. Een paar kilometer verder is een ondiep stuk waar Rijkswaterstaat ons voor had gewaarschuwd. Mark gaat met de fiets de situatie bekijken. Er steken wel rotsen uit en een kano slaat er om, maar het moet te doen zijn. Als we een uurtje later er langs komen is het water behoorlijk gestegen en alle rotsen zitten onderwater. We komen er zonder kleerscheuren doorheen. Heeft Thor van boven een beetje geholpen?? Om 22:00 uur haalden wij ons doel. Berg. Dag 1 was geslaagd. Maar laten we eerlijk zijn. Dit hadden we niet verwacht!

vorige dag
home
volgende dag